12 fouten die iedere cyclorenner ooit heeft gemaakt


zondag 14 april 2019 door Frank Jansen


De perfecte cyclo? Zelfs ervaren cyclorijders moeten die vaak nog rijden. Je maakt altijd wel één of twee kleine of grote fouten. Wat zijn de blunders waar we van kunnen leren?


12. Vergelijk je tijd op 1 berg niet met de slotklim.

Veel renners rekenen zich rijk, omdat ze bijvoorbeeld in de week voor de Marmotte Alpe d'Huez in een uur zijn opgeknald. Dat ging lekker en moet in de cyclo ook kunnen. Helaas, de slotklim blijkt andere koek. Je zult de eerste niet zijn die een half uur tot drie kwartier verliest. 

11. Niet naar de WC geweest

Het is een wat onsmakelijk onderwerp maar we moeten het toch noemen. Zorg dat je voortijd naar de WC gaat. Flink bak koffie erin en gaan. Stel dit niet uit tot bij de start, want daar staan meestal maar een handvol vieze Dixies. 

10. Parcours niet goed bestudeerd

In 2015 rijd ik de Sustenpas op tijdens het Alpenbrevet. Ik verwacht dat het goed komt, want het is de laatste, weliswaar bloedhete klim van de dag. Het profiel heb ik niet zo goed in mijn hoofd. Halverwege vraag ik eens aan andere deelnemer hoe lang deze klim eigenlijk is. "19 km", zegt hij. Slik. "Met 1400 hm", voegt hij eraan toe. Had ik dat geweten, dan had ik anders ingedeeld. Het wordt een totale lijdensweg. Bij het parcours horen niet alleen de beklimmingen. Ook de plek van de bevoorradingen en het aantal is cruciale informatie die iedere deelnemer uit van buiten zou moeten kennen.

9. Weerbericht niet goed bestudeerd

Hier gaat tijd in zitten, want je zal er meerdere moeten bekijken en ook in meerdere plaatsen - één dal verder kan het immers totaal anders zijn. Ook de temperatuur op de toppen wil je in kaart brengen. Met simpelweg op de Apple Weer app kijken kom je niet weg. Cyclokalender schreef eerder een artikel over goede buitenlandse websites. 

8. Last minute materiaal / voeding veranderen

Zo kort voor een cyclo, kan door stress en goed bedoelde suggesties van anderen ineens de twijfel toeslaan. En dat leidt soms tot verkeerde beslissingen. Ineens je zadel hoger zetten, andere voeding uitproberen of een nieuw kledingstuk uittesten. Allemaal zaken die je uiteraard nooit in zo'n belangrijke rit wil uittesten. Hou vast aan je plan en vertrouw op je voorbereiding. 

7. Te lang stoppen

Behalve de absolute toppers zal iedere renner één of meerdere keren moeten stoppen. Als je gaat voor een snelle tijd, is dit de makkelijkste manier om tijd te besparen zonder extra te trainen. Stoppen hoeft weinig tijd te kosten. 

6. Te veel vertrouwen op de bevoorrading

Natuurlijk, het idee van een cyclo is dat het eten en drinken voor je geregeld is. Maar dat betekent nog niet dat je 100% moet vertrouwen op de bevoorrading van de organisatie. De kwaliteit is nogal eens wisselend en achterin het veld zit, loop je het risico dat bepaalde zaken 'uitverkocht' zijn. Tijdens Les 3 Ballons in 2013 was bijvoorbeeld het water op boven op Le Markstein. De moraal van het verhaal: zorg altijd voor een kleine of grote voorraad eten dat je achter de hand kunt houden. Wie erg hecht aan eigen voedsel, neemt zelfs alles zelf mee. Rijd, zeker bij warm weer, met grote bidons en sla geen mogelijkheid over om je bidons bij te vullen. Zorg dat je ook weet waar alternatieve punten zijn om water bij te vullen (bijvoorbeeld een fontein).

5. Niet goed anticiperen op een weeromslag

Niets zo veranderlijk als het weer in de bergen. Niet zelden drijven einde dag de wolken de bergen in. De temperatuur kan ineens kelderen. Flexibele kleding zoals een windjackje, armstukken en zelfs kniestukken zijn dan geen overbodige luxe. 

4. Auto start/stop vergeten uit te zetten

Ga je voor een bepaalde tijd of limiet, zet dan de auto start/stop op je fietscomputer uit. Je zal de eerste niet zijn die door dit te vergeten goud op 1 minuut mist.

3. Te veel op kop rijden op de vlakke stukken

Natuurlijk mag je best op kop rijden tijdens vlakke stukken; notoire wieltjeszuigers hebben we hier op CK een hekel aan. Maar ken je grenzen en zorg dat het werk eerlijk verdeeld wordt. Zo niet, gooi dan de handdoek in de ring en laat de anderen het maar opknappen. Het feit dat jij goed bent in vlak rijden wil bovendien niet zeggen dat jij het meest op kop moet rijden. 

2. Te weinig eten

De avond/dag voor een cyclo mag je gerust 'stapelen', maar overdrijf niet. Belangrijker is misschien nog wel het ontbijt. Vermijd vette zaken zoals spek, croissants en worstjes, focus op de koolhydraten en eiwitten. Neem genoeg tijd om het ontbijt wat te laten zakken. Eet vlak voor de start nog iets kleins, zoals een banaan. Een groot deel van de cyclo zul je teren op dit ontbijt; het is dus erg belangrijk. Ook tijdens de cyclo zelf moet je uiteraard voldoende eten om de suikerspiegel op peil te houden. 

1. Te snel starten

Maanden heb je je voorbereid, op het moment dat je over de startmat rijdt, giert de adrenaline door je keel. Wat is het verleiding om meteen vol gas te gaan. Verleiding, maar ook niet erg slim, een cyclo is immers langer dan één col. Versnellen kan altijd nog. Rustig beginnen is het devies, al hoef je natuurlijk niet als een complete slak omhoog te rijden.




Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



Bezoek ons op Facebook! Volg ons op Twitter Volg ons op Instagram Stuur een mail

Hosted and powered by RLAhosting

© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2019)