Einde van het gratis online bestellen?


vrijdag 03 mei 2019 door Frank Jansen


“Gratis online bestellen heeft z'n langste tijd gehad” kopt het Financieel Dagblad vandaag. Volgens de zakenkrant is er een trend gaande in online retail: steeds meer webshops stappen over naar een model waarbij betaald moet worden voor verzending en – vooral – retourneren. Aanleiding is de bekende en nog altijd verlieslatende webshop Zalando die, nu langzaamaan de verzendkosten verhoogt. In bepaalde landen moet al betaald worden voor retourneren – overigens nog niet in Nederland.

Jarenlang hebben webwinkels het gratis verzenden als marketingtool ingezet om klanten te werven. Als je deze kosten echter niet verwerkt in de prijzen dan wordt het wel een heel duur middel. Zeker voor een webwinkel die veel kleding verkoopt lopen de transportkosten de klauwen uit. Mede door gratis verzenden én terugsturen is het inmiddels normaal geworden om 2 of meer maten te bestellen en een deel (of alles) terug te sturen. Het kost de webwinkels niet alleen veel geld, maar ook veel tijd. Al die kleding moet immers geïnspecteerd en opnieuw ingepakt worden, gevolgd door enkele administratieve handelingen. 


Hoe zit het met de Nederlandse fietswebshops? Wij zetten de verzend- en retourkosten van de ‘Big-5’ eens op een rij.

  • Hopmans: €7,50 (wielsets en groepen gratis), retourneren: kosten koper.
  • Futurum: verzenden: gratis. Retourneren: gratis.
  • Salden: boven de €100 gratis, daaronder €4,95.Retourneren: kosten koper.
  • Mantel: Boven de €29 gratis, daaronder €2,95. Retourneren: gratis, mits via DPD.
  • 12Gobiking: Boven de €50 bestelwaarde gratis, daaronder €5 euro. Retourneren: kosten koper.
Opvallend

Een aantal zaken valt direct op. De webshops die sterk leunen op kleding (Mantel en Futurum) bieden nog altijd gratis terugsturen aan. Ze moeten wel, want de klant is er verslaafd aan geraakt. Deze webwinkels kunnen simpelweg niet zonder de lucratieve handel in kleding, waar veel meer marge op zit dan op onderdelen en accessoires. Toch doen ze van alles om die kosten omlaag te krijgen, onder meer door het publiceren van uitgebreide maattabellen, pasadviezen, reviews en uitgebreide productbeschrijvingen. Alles om het aantal retourzendingen maar zo laag mogelijk te houden. In de toekomst zou bijvoorbeeld een bodyscan met de smartphone (of andere AI-techniek) hier nog meer aan kunnen verbeteren. 

Hopmans kiest opvallend genoeg juist voor hoge verzendkosten, die zelfs nog boven de consumentenprijs van PostNL liggen (€6,95). Op de website wordt ook uitgelegd waarom: alleen zo kan men lage prijzen hanteren; bij de concurrentie zitten deze kosten gewoon in de productprijzen verwerkt. Iets wat zeker lijkt te kloppen als je kijkt naar het prijsniveau van Futurum en Mantel: die zijn zelden de goedkoopste. Futurum hanteert daarbij soms een kwalijke marketingstrategie: eerst opprijzen, dan afprijzen. Blokker is er klein mee geworden, dus Futurum is gewaarschuwd. 

De toekomst

De online retail zit al een tijdje in de volwassenheidsfase. Vandaag de dag gaat het lang niet altijd meer om de laagste prijs, maar om een combinatie tussen aanbod, prijs, snelheid en vooral ook service. “Next day delivery” vinden we al enige jaren volstrekt normaal, webshops die hier niet aan kunnen voldoen laten we links liggen, of ze moeten heel goedkoop zijn (bijvoorbeeld de Duitse webshops). Daarmee dwingen wij als consument die webshops om een gigantische voorraad aan te leggen, wat een enorm bedrijfsrisico en investering voor de ondernemer betekent. Het maakt het bepaald niet makkelijk om een webshop te beginnen en/of winstgevend te maken, terwijl de risico's bij faillissement enorm zijn (zie bijv. Athleteshop). 

Veel mensen vinden dat gratis verzenden en retourneren ook standaard zou moeten zijn. De vraag is echter of dit wel terecht is. Zeker als je veel spullen in één keer bestelt, is het vrijwel altijd duurder, omdat webshops de verzendkosten vaak uitsmeren over alle producten uit de webshop. En daarnaast is er nog het punt van de duurzaamheid. Al die busjes met pakketjes die stad en land afrijden voor één ketting of één shirtje dragen niet bepaald bij aan een betere wereld. Het is dan ook niet meer dan logisch dat steeds meer webshops langzaam over lijken te stappen op een model waarbij betaald moet worden voor verzending. Webshops die sterk leunen op kleding zouden ook kunnen experimenteren met alternatieven modellen, bijvoorbeeld klanten die te vaak terugsturen extra laten betalen. 

En als consument moeten wij op onze beurt tot ook in de spiegel durven kijken en reële eisen stellen aan webshops, óf accepteren dat we meer moeten betalen. 


Test queue

Test prep




Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



Bezoek ons op Facebook! Volg ons op Twitter Volg ons op Instagram Stuur een mail

Hosted and powered by RLAhosting

© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2019)