Maratona-week: 8 smoezen waar je niet mee wegkomt


zaterdag 06 juli 2019 door Herman Nekkers


Dit artikel is op herhaling, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen... Je bent met een groepje naar de Maratona en tja... er kan er maar eentje de snelste zijn. Soms is dat zuur voor de anderen. 's Avonds aan tafel regent het dan ook slechte smoezen met allemaal maar een ondertoon: waarom ik toch eigenlijk sneller was. Cyclokalender loopt echter al een tijdje mee. Sommige deelnemers steken meer tijd in het bedenken van smoezen dan in trainen. Die hebben even pech. We kennen ze namelijk een voor een en maken er alvast gehakt van.


1 - Ja maar, ik heb lang gestopt bij de bevoorrading.

Verslagen staan vaak vol met netto en brutotijden. Wat een borrelpraat! Er is maar één tijd die telt en dat is de totale tijd. Als je stopt, loopt de teller dus door. Punt uit. Het is helemaal niet nodig om lang te stoppen. De bevoorrading is goed geregeld. Je gritst een reepje mee, stopt een koek in je mond en je vult je bidons. Nog even een plas en na 2 minuten zit je weer op de fiets. Eten doe je tijdens het fietsen. Hoe lang kan dat allemaal duren...?

2 - Ja maar, ik durf nou eenmaal niet goed af te dalen.

De Maratona bestaat niet alleen uit klimmen. Afdalen en rijden op het vlakke horen er nou eenmaal ook bij. Al deze onderdelen vormen tezamen je eindtijd. Dus ook al klim je sneller dan je maat, als je dat weer verliest in de afdaling ben je die tijd gewoon kwijt. En als geen ander onderdeel is afdalen een kwestie van ervaring, durf en doen. Als je vaak in Limburg rijdt, of liever nog de Ardennen, zul je zien dat afdalen steeds beter gaat. Ik heb mensen gezien die in het begin als een bejaarde naar beneden gingen, maar in heel korte tijd prima afdalers werden. Neem nooit onnodige risico's, maar ook dat is een kwestie van doen en ervaring. Afgezien van de Giau zijn de afdalingen in de Maratona allemaal goed te doen, ook voor beginners. Bovendien is het parcours autovrij, dus je kunt de ideale lijn rijden.

3 - Ja maar, ik heb bij de splitsing de verkeerde afslag genomen en de mediofondo gereden.

Dit kan niet waar zijn, maar toch bestaan er verhalen van. De route dien je vooraf te bestuderen. Je splitsing staat gewoon goed aangegeven en hier moet je alert zijn. Vaak staat er na de splitsing nog een bordje 'Percorso 138 km' of iets dergelijks. Wie dan nog fout rijdt zit echt compleet te slapen.

4 - Ja maar, ik had materiaalpech.

Een cyclo is doorgaans een lange, zware rit. De Maratona is 138 kilometer door bergachtig terrein, in een onbekende omgeving en met onvoorspelbare weersomstandigheden. Zaak dus om niks aan het toeval over te laten qua materiaal. Dit moet dan ook gewoon tip-top in orde zijn. De fiets dient thuis al helemaal nagekeken en afgesteld te zijn. De banden, remblokjes en ketting zijn nieuw, maar wel ingereden. De derailleurkabeltjes zijn perfect afgesteld, zodat het schakelen feilloos gaat. Experimenteren met nieuw materiaal in de laatste dagen voor de grote tocht wordt ten zeerste afgeraden. Deelname aan de Maratona is doorgaans geen last-minutebeslissing. Je hebt maanden de tijd je fiets goed te prepareren en in te rijden. Gebruik deze tijd en zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan. 

5 - Ja maar, ik heb weinig getraind.

Daar kom je dan wel rijkelijk laat mee. Bovendien kun je ook in een paar weken je heel aardig voorbereiden. Afvallen is een andere manier om  sneller te gaan zonder ook maar 1 minuut op de fiets te zitten. En het weer was dit voorjaar goed genoeg om de noodzakelijke trainingskilometers gemaakt te hebben. Misschien heb je overigens wel meer getraind dan je denkt, want denk je nu echt dat je fietsmaten eerlijk zeggen hoeveel ze getraind hebben? Daarbij, training is maar één factor. Vorm van de dag, de voorbereiding, ervaring en het weer zijn minstens net zo belangrijk. Slecht excuus dus!

6 - Ja maar, ik heb slecht geslapen.

Op zondagochtend staat heel La Villa vol met 9000 mensen die slecht geslapen hebben, ziek zijn geweest, pijntjes hebben en iets verkeerds hebben gegeten. Typisch wielrennersgedrag, een beetje de underdog uithangen. En dan aan het eind van de dag zogenaamd tot de conclusie komen dat het desondanks toch heel goed is gegaan. Allemaal bullshit. 

7 - Ja maar, ik wist niet dat die klim zo steil was.

Parcourskennis is een essentieel onderdeel van de voorbereiding. Het helpt natuurlijk als je de cyclo al eens gereden hebt. Newbies zouden idealiter gewoon een week van tevoren moeten arriveren en het parcours helemaal verkennen. Lukt dat niet? Dan nog betekent het niet dat deze smoes geldig is. Op internet is voldoende informatie te vinden over de beklimmingen, het stikt er van de verhalen en profielen. Bovendien zijn er internetforums of vrienden aan wie je het kunt vragen. En als dat nog niet genoeg is hebben we natuurlijk nog de parcoursbeschrijving van Cyclokalender. Kortom, wie met deze smoes aankomt heeft echt zitten slapen. 

8 - Ja maar, ik ben te snel gestart.

In elk artikel over granfondorijden is het belangrijkste advies dat je je krachten goed moet indelen en moet overhouden. Niet te hard van stapel lopen en zeker geen wedstrijdje doen onderweg met een deelnemer die je niet aanstaat. Als je je goed voorbereid weet je welk vermogen of hartslag je lang kunt volhouden. Sparen is het devies, bewaar je krachten maar voor de demarrage op de laatste klim. Die komt er toch meestal niet. Meen je dit serieus? Dan heb je werkelijk alle advies in de wind geslagen. Weg ermee!

Wil je gewoon sneller zijn dan je fietsmaat en geen smoesjes hoeven verkopen? Lees dan het standaardhandboek voor iedere cyclorenner Cyclo's voor dummies, van onze huisschrijver Frank Jansen. Dan weet je alles wat je moet weten en kom je gewoon goed geprepareerd aan de start.

En wie op zoek is naar de ultieme smoes: https://indekken.nl/



Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



Bezoek ons op Facebook! Volg ons op Twitter Volg ons op Instagram Stuur een mail

Hosted and powered by RLAhosting

© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2019)