5 nationaliteiten die je zo herkent in een cyclo


zaterdag 23 juni 2018 door Frank Jansen


Vandaag een luchtig onderwerp met een knipoog. Een feest der herkenning? Vul aan...

1. Italianen                          

Italianen zijn erg makkelijk te herkennen. Ze zijn meestal klein van postuur, enorm afgetraind en ze lullen aan een stuk door. De kuiten zijn gladder dan babybilletjes en donkerbruin. De fiets is tiptop in orde, meestal voorzien van carbon wielen - niet zelden met tubes. Je zou het niet meteen denken, maar de meeste Italianen rijden tegenwoordig met Shimano. Een Italiaan rijdt altijd maar met één bidon van maximaal 500 ml. De andere bidonhouder wordt gebruikt voor de gereedschapsbidon, want een zadeltasje is natuurlijk uit den boze. Tot slot kun je een Italiaan gemakkelijk herkennen bij de splitsing, want vrijwel allemaal rijden ze de mediofondo.


2. Britten

Groot-Britannië kent gemiddeld gezien het hoogste percentage obesitas in West-Europa maar daar is op de fiets meestal weinig van te zien. Britten in cyclo's zijn vaak klein van postuur en smal. Ze rijden vaak op een dure fiets en met klassieke kleding zoals Rapha. Ze hebben meestal ongeschoren benen, dragen vaak een petje onder hun helm en hebben (hoe kan het ook anders) een witte huid die nog witter ziet van de zonnebrand. Ze heten meestal Chris of Stan, alhoewel Peter ook mogelijk is. Britten rijden meestal niet zo hard, maar wel altijd de langste afstand, zoals het hoort.

3. Belgen

Belgen in cyclo's zijn eenvoudig te herkennen aan hun clubkleding, waarin ze bijna allemaal rijden. Er staat reclame op in de categorie "Slagerij Van Sprangen uit Pilsegem" of "Schrijnwerkerij Van Dobben Nonkel Gust uit Zottepiet". Belgen rijden opvallend vaak op Belgische fietsen zoals Thompson of Ridley, of op het merk waar op dat moment de Belgische WT-ploegen of -profs op rijden zoals BMC of Specialized. Er zitten vaak jonge afgetrainde wedstrijdrenners tussen die een flink stukje kunnen fietsen. Op de fiets zeggen ze weinig.

4. Nederlanders

Hollanders zijn eenvoudig te herkennen aan de zwarte afdruk van het kettingblad op de kuit, de te wijd zittende AGU-kleding en de prijs/kwaliteitsfiets. Meestal is dat iets als een Stevens of Cube met 105, is de portemonnee iets groter is het vrijwel altijd een zwarte Canyon met Ultegra. Nederlanders hebben een voorliefde voor te grote kleding, en dat geldt ook voor de helm. Ze zitten vaak slecht op hun slecht passende fiets. Spacers en stairway-to-heaven stuurpennen zijn standaard. SPD-pedalen, want dat is lekker handig omdat je dan maar 1 paar schoenen nodig hebt, zijn standaard. Dat geldt ook voor het haar op het benen. Een Nederlander rijdt met een grote zadeltas, formaat hutkoffer.

5. Duitsers

Net als de Italianen hebben de Duitsers hun materiaal goed op orde. Ze rijden op kwaliteitsfietsen uit de hele wereld, soms Duits maar vaker niet. Hier zie je het echte exclusieve spul zoals Lightweight of SRM. Duitsers rijden gemiddeld gezien het meest met vermogensmeters. In cyclo's tref je vaak fanatieke, afgetrainde Duitsers. Ze rijden meestal in foeilelijke clubkleding, maar ze kunnen meestal wel heel hard fietsen. Een subcategorie van de Duitser is de DDD (Domme Dikke Duitser). Deze persoon voldoet aan alle kenmerken maar staat niet scherp. Eenvoudig herkenbaar doordat hij op de vlakke stukken kilometers op kop rijdt. Ideaal om achter te schuilen.






Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)