5 tips voor koude voeten + 1 extra


zondag 18 november 2018 door Frank Jansen


De Russische beer ligt op de loer: het wordt koud volgende week. Een oud-collega van me noemde dat altijd "koudepotenweer". En inderdaad, voor veel fietsers (waaronder ikzelf) zijn koude voeten een zeer hardnekkig en vervelend probleem. Ik heb werkelijk van alles geprobeerd, van elektrische sokken tot en met peper in de schoenen (don't ask...). Ik mag me dus een ervaringsdeskundige noemen. Inmiddels ben ik zo ver dat prima 100 km kan fietsen met temperaturen rond het vriespunt. In dit artikel mijn 5 tips (+ 1 extra) voor warme voeten.


1. Warme broek

Eén van de functies van het bloed is het koelen en verwarmen van ledematen. Bloed naar de voeten komt via de benen. Ik heb gemerkt dat het heel belangrijk is een warme broek te dragen. Een paar beenstukken is niet hetzelfde als een lange broek. Een winterbroek is een stuk warmer dan een zomerbroek + beenstukken. De pijpen zijn extra dik en winddicht en bij het kruis is er ook extra protectie. Investeer dus in een degelijke winterbroek. Geheimtip: de beste koopjes hiervoor scoor je in de zomer.

2. Wollen sokken

Voeten die warm zijn, beginnen te zweten. Als dat vocht niet weg kan dan worden je voeten klam en vervolgens ijskoud. Wat je dus nodig hebt is een ademend geheel. Slecht nieuws, goed ademende fietsschoenen bestaan niet (zeker niet als je er overschoenen overheen gaat dragen). Het is dus zaak sokken te dragen die veel vocht op kunnen nemen én veel warmte vasthouden. Vergeet dure oplossingen van fancy merken. Het antwoord is veel simpeler: wollen sokken. Niet voor niks de keuze van stratenmakers en hoveniers. Deze koop je voor een grijpstuiver bij de Action, Welkoop of op de markt. 

3. Winterschoenen

De meeste fietsers zullen neopreen overschoenen gebruiken om hun zomerschoenen om te toveren in winterschoenen. Dit is een oplossing die voor 90% prima zal werken. Voor de overige 10% zijn winterschoenen een absolute aanrader. Door links met een winterschoen te rijden en rechts met een zomerschoen+overschoen heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat de winterschoen simpelweg warmer is. Deels wordt dit veroorzaakt door de ruimere pasvorm (stilstaande lucht is een geweldige isolator). Het is dus belangrijk winterschoenen vooral niet te klein te kopen. Passen is het devies, want fabrikanten hebben de winterschoen zelf meestal ook al wel vrij ruim bemeten. En nu het beste nieuws: op de écht koude dagen (lees: -5 of kouder) kun je er gerust ook nog overschoenen overheen dragen. 

4. Voorverwarmen

Als je met koude voeten vertrekt van huis dan zullen deze nooit opwarmen, zelfs met de beste kleding niet. Het is dus zaak te zorgen dat zowel je voeten als je schoenen goed voorverwarmt. Leg je schoenen op de radiator. Draag sloffen in huis. Doe als eerste je wollen sokken aan als je je fietskleding aandoet. Blijf eenmaal aangekleed gerust 10 minuten binnen met je schoenen aan totdat je voeten warm zijn. Neem de tijd.  

5. Stop onderweg af en toe even

Als het echt koud is, helpt het heel goed om af en toe even te stoppen om het bloed te laten stromen. Ieder half uur even 2 minuten stoppen doet wonderen; je kunt er weer kilometers tegen. Het is wat bewerkelijk, maar verhoogt het fietsplezier aanzienlijk. 

6. Droog je schoenen goed na afloop

Winterschoenen nemen veel vocht op (en dat is goed), dus het is zaak ze goed te drogen na een training. Ik gebruik hiervoor skischoendrogers van Sidas. Deze werken met infrarood licht en zijn dus erg veilig, en ze gebruiken erg weinig energie. Laat ze gerust een nacht in je schoenen zitten. 






Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)