Borrelpraat aflevering 1: Bédoin of Malaucène?


vrijdag 21 september 2018 door Frank Jansen


Zet 5 fietsers in een groepje op een verjaardag en je weet waarover het gaat: fietsen. In deze serie belichten we, met een knipoog, enkele van deze verhitte discussies die vaak de revue passeren. Noem het gerust borrelpraat. Onderwerpen waar je niet over uitgepraat raakt en waar je moeilijk consensus over bereikt.   

In deze eerste editie praten we over de Reus van de Provence, de Mont Ventoux. Een berg die iedere serieuze fietser op zijn of haar palmares heeft staan. Discussies over de Ventoux gaan meestal maar over één ding:

Welke kant van de Ventoux is de zwaarste, Bédoin of Malaucène?



Laten we beginnen met de feiten. 

  • Bédoin: 21,4 km klimmen aan 7,5% gemiddeld, max. 12,9%, 1603 hm
  • Malaucène: 21,1 km klimmen aan 7,5%, max 12,7%, 1583 hm

bron: Cyclingcols

Daar zit dus eigenlijk niks tussen, dus daar hebben we niet veel. Laten we de beklimmen beide eens in detail bekijken.

Tourhistorie

Als we het aantal touraankomsten als maatstaf nemen, dan wint Bédoin met overmacht. Alleen in 1951 en 1972 werd vanaf Malaucène geklommen, alle andere jaren vanaf Bédoin. Deze kant ademt dus verreweg de meeste historie, ook door de aanwezigheid van het monument voor Tommy Simpson. Maar goed, een touraankomst hoeft niks te zeggen over de zwaarte, dus deze gegevens kunnen voorlopig in de prullenbak. Maar toch.

De beklimming vanuit Bédoin valt globaal op te delen in in drie delen. Het eerste, relatief makkelijke deel, het helse bos en het grillige en zeker niet eenvoudige maanlandschap. De eerste 5,5 km stellen niet zoveel voor; de steilste kilometer is hier slechts 6% gemiddeld. Maar dan volgt het bos, een hel die liefst 8 km duurt. De percentages liggen steeds rond gemiddeld 9-10% met pieken naar 12. In de zomer rijd je hier door een zee van vliegen. Bij Chalet Reynard, waar het maanlandschap begint, kun je even op adem komen maar dan wordt het iedere kilometer een beetje moeilijker, met de laatste 1,5 km als klapstuk. Dat stuk is gemiddeld 10%. De wind heeft in het laatste deel vrij spel. Zeker als er een mistral waait is het een ware kwelling.

Malaucène

Wie denkt dat de beklimming vanuit Malaucène veel makkelijker is, komt bedrogen uit. Na een relatief makkelijke eerste kilometer langs de Camping Municipal gaat het meteen fors omhoog. Dit steile deel duurt ongeveer 2,5 km. Daarna kan men even op adem komen; de volgende 3,5 km zijn relatief goed te doen. Maar dan gaat het los. 3,5 km zwarte piste. Percentages rond de 10-13% met nergens rustpunten. Pas bij het skistation Mt. Serein vlakt het weer af. Hier kun je op adem komen. Het slotakkoord is zeker ook niet makkelijk, maar het wordt nergens meer zo steil als het middenstuk.

Overige factoren

Toch moeten we nog verder kijken dan deze data. Laten we allereerst eens kijken naar het aantal lastige kilometers. Een lastige kilometer definiëren we als een kilometer die gemiddeld minimaal 9% is. De Bédoin-kant kent er daarvan 9,5 (8 bos + 1,5 slotkilometer). Malaucène 5,5 (in het begin 2 + de zwarte piste). Die zwarte piste is wel steiler dan alles wat je vanaf Bédoin tegenkomt. De tweede factor is het weer. Dat kan natuurlijk iedere dag anders zijn, maar zeker is dat je vanaf Malaucène a) veel minder last hebt van een eventuele wind b) veel meer in de schaduw rijdt.

En, welke is zwaarder?

Bédoin wint wat ons betreft dus, want

  • iets langer
  • iets meer hoogtemeters
  • meer steile kilometers
  • hoogste maximumpercentage
  • vaker last van de wind
  • meer last van de zon
  • in de zomer meer last van vliegen

Het enige dat Malaucène daar tegenover weet te zetten is de 'zwarte piste' van 3,5 km. Dat stuk is voor velen een hel, maar dat weegt wat ons betreft niet op tegen al die andere zaken.

Welke kant vind jij het zwaarst?






Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)