De beste manier om je fiets te vervoeren


donderdag 09 juli 2020 door Frank Jansen


De zomervakantie staat voor de deur en is voor sommigen zelfs al begonnen. Of je nu dichtbij huis blijft of toch naar een ander land gaat, één ding is zeker. Je fiets(en) moeten mee. Wij zetten alle mogelijkheden op een rij.


In de auto

+ geen extra luchtweerstand & brandstofverbruik
+ geen risico op steenslag
+ geen hardware nodig behalve wat oude dekens, een wieltas of wat noppenschuim.
+ fiets wordt niet nat bij nat weer
+ geen trekhaak nodig
+ snelle oplossing, zeker als je geen kinderzitjes hebt en verder weinig mee hoeft te nemen
+ geen snelheidsbeperking
+ achteruit rijden en lage tolpoortjes geen probleem
+ neemt geen ruimte in in je schuur
+ geen bijgeluiden
- wiel(en) moeten meestal uit de fiets
- soms een beetje passen en meten
- kans op beschadigingen aan fiets bij inladen
- er kan minder bagage mee
- vrijwel onmogelijk bij 4 personen in de auto
- minder handig als de achterbank niet plat kan

Bovenop de auto

+ wielen hoeven er meestal niet uit
+ geen risico op steenslag
+ geen trekhaak nodig
+ bagageruimte en stoelen blijven beschikbaar
+ neemt weinig ruimte in in je schuur
+ dragers kunnen ook gebruikt worden op een aanhanger
- dragers en allesdragers nodig (behalve bij Seasucker)
- extra luchtweerstand & brandstofverbruik
- monteren kost even tijd
- uitkijken met lage doorgangen / bomen / tolpoortjes
- kan lawaai maken
- snelheidsbeperking
- muggen en vliegen plakken vast aan je fiets (in de zomer)

Mogelijkheden en aandachtspunten

  • Voorvorkklemming, bijvoorbeeld de Thule Outride. Als je gaat voor maximale stevigheid is dit jouw drager. Klein nadeel is dat het voorwiel eruit moet, maar daarvoor is een losse voorwieldrager beschikbaar. Al kun je het voorwiel meestal ook wel kwijt in de auto. Let erop dat tweedehands modellen vaak niet geschikt zijn voor steekassen.
  • Een model met frameklemming. Niet iedereen voelt zich hier comfortabel bij, maar zeker bij stevige aluminium, titanium of stalen fietsen kan het in principe geen kwaad. Een voorbeeld is deze voordelig geprijsde drager van Twinny Load.
  • Klemming van het voorwiel. Een relatief nieuwe oplossing is het inklemmen van het voorwiel. Deze dragers zijn nog maar net op de markt, dus iets duurder. Maar het concept werkt erg goed en heeft als voordeel dat het frame niet ingeklemd wordt én er geen wiel uit hoeft. 

Achterklepdrager

+ wielen hoeven er niet uit
+ bagageruimte en stoelen blijven beschikbaar
+ geen trekhaak nodig
+ over het algemeen goedkoper dan trekhaakdragers
+ nemen meestal minder ruimte in je schuur dan een trekhaakdrager
- indien hoog gemonteerd veel extra luchtweerstand & brandstofverbruik (en bijgeluiden)
- kan beschadigingen geven op de auto
- past niet op iedere auto
- de achterklep kan meestal nog open, maar dit dient voorzichtig te gebeuren
- mag niet voor kentekenplaat en verlichting hangen
- kans op steenslag
- montage kost meer tijd dan trekhaakdrager
- oppassen met achteruit rijden
- snelheidsbeperking

Mogelijkheden en aandachtspunten

  • Check altijd goed of jouw auto compatible is met de drager die je wil kopen. Je vindt deze info op de site van de fabrikant. Overigens zijn fabrikanten redelijk hier voorzichtig mee, in de praktijk werkt het vrijwel altijd bij stations, SUV's en hatchbacks. Bij sedans is het een ander verhaal.
  • Achterklepdragers kunnen een relatief goedkope oplossing zijn. Met dit simpele model van Dunlop ben je al voor 4 tientjes klaar. Ook de dragers van Mottez zijn gunstig geprijsd, zoals deze die geschikt is voor 3 fietsen.
  • Uiteraard heeft Thule ook verschillende opties. De voordeligste optie is de Freeway voor 3 fietsen. Wil je liever dat de fietsen op een goot staan i.p.v. aan het frame hangen dan kom je uit bij de Wanderway.
  • Houd er rekening mee dat kinderfietsen en damesfietsen niet aan de bovenbuis opgehangen kunnen worden.

Trekhaakdrager

+ sneller te monteren dan een achterklepdrager en dakdrager
+ wielen hoeven er niet uit
+ bagageruimte en stoelen blijven beschikbaar
+ geen bijgeluiden
+ weinig kans op beschadigingen aan auto
- aanschaf kan duur zijn
- nemen vaak veel ruimte in in je schuur
- kans op steenslag
- iets meer brandstofverbruik dan in de auto, maar minder dan op de auto
- trekhaak nodig
- soms een snelheidsbeperking
- oppassen met achteruit rijden

Mogelijkheden en aandachtspunten

  • Type drager. De meest rudimentaire (en voordelige) drager is de schaardrager. Ideaal om de fietsen binnen je dorp te vervoeren, maar niet geschikt voor lange ritten. Officieel ben je hiermee ook in overtreding, tenzij je er een kentekenbak + verlichting aan hangt. Pro User heeft overigens een model waar dit al in geïntegreerd is.
  • Verreweg de meeste trekhaakdragers maken gebruik van wielgoten. Heb je een MTB is het belangrijk te checken of er ook dikke banden in passen.
  • De bevestiging van de fiets. Frameklemming is tegenwoordig de standaard. Check goed of je hier genoeg flexibiliteit mee hebt. De beste plek om te klemmen is in principe de staande buis, daar waar de zadelpen in zit. Crankbevestiging komt bijna niet meer voor; voor een racefiets is dit absoluut af te raden. Check of de klemmen netjes bekleed zijn met rubber, want je wil natuurlijk geen krassen op je frame. Gebruik van lapjes is dan echt niet meer nodig.
  • Montage op de trekhaak. Vroeger had je hier gereedschap voor nodig, tegenwoordig is dit meestal niet meer.
  • De elektrische aansluiting. Moderne trekhaken hebben een 13-polige aansluiting, oudere een 7-polige. Dit hoeft geen showstopper te zijn: er zijn verloopstukken beschikbaar, beide kanten op. 
  • De grootte van de drager. Sommige dragers zijn behoorlijk groot en nemen dan in je schuur veel ruimte in. Maar er zijn ook dragers die je helemaal kunt opvouwen zoals de Easyfold-serie van Thule of deze van Movanext.
  • Tot slot wil je het liefst een drager die kantelbaar is, dan kan de achterklep nog open. Behalve bij de allergoedkoopste modellen is dit eigenlijk altijd het geval, maar is wel iets om te controleren.
  • De meeste trekhaakdragers zijn geschikt voor 2 fietsen, maar er zijn ook modellen voor 3 fietsen en zelfs voor 4.
  • Maximaal toelaatbaar gewicht. Voor racefietsen en MTB's kom je hier niet snel aan maar als je er ook nog een e-bike mee wil vervoeren is dit een aandachtspunt. Op goedkopere dragers kunnen meestal geen e-bikes.
  • Gewicht van de drager zelf. Over het algemeen zijn goedkopere dragers van staal gemaakt en daardoor vrij zwaar. Duurdere dragers zijn meestal lichter en daardoor makkelijker te hanteren.
  • Het merk. Prijs/kwaliteitmerken zijn onder meer Twinny Load, Pro User, Spinder en Hapro. De absolute top is Thule en Uebler





Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)