Magene ANT+ en HT hartslagmeter van Aliexpress REVIEW

donderdag 22 november 2018 door Frank Jansen

Mijn oude vertrouwde Geonaute ANT+ harslagmeterband van Decathlon (ooit 25 euro in de aanbieding) weigerde afgelopen zomer tijdens mijn vakantie ineens dienst. Normaal gezien is een nieuw batterijtje dan genoeg, maar dat had dit keer helaas geen effect. Ook een lading contactspray kon het beestje niet meer helpen. Zij is 8 jaar geworden, wat ik niet gek vind voor een item dat duizenden uren gebruikt is, veel water heeft gezien en tienduizenden kilometers heeft gereisd. Gelukkig had ik, zoals altijd, nog een reserveband bij me. Maar aangezien ik graag een backup heb, moest er een nieuwe band worden aangeschaft.

En dan ga je eens Googlen. Een originele Garmin-band kost 60 euro. Dat kan een paar tientjes goedkoper via Decathlon. Maar aangezien ik toch geen haast had bestelde ik deze band op Aliexpress. Kosten? 17 euro inclusief verzending.

Twee weken wachten

Een nadeel van bestellen via Ali is dat je eventjes geduld moet hebben. Precies 2 weken later werd de band bezorgd. Netjes met stukje plastic onder de batterij zodat deze niet zou leeglopen tijdens het transport. Batterijtje eruit, plastic eruit en gaan met die banaan. De band beschikt over zowel ANT+ als BTLE. Dat betekent dat je 'm kunt koppelen met eigenlijk iedere moderne fietscomputer (ook Polar) maar ook met je laptop of telefoon. Voor indoor trainen kan dat handig zijn. Koppelen met mijn Wahoo was een fluitje van een cent, vrij snel vond de Wahoo beide signalen (ANT+ en BTLE).

De band is IP67 waterproof dus rijden in de regen is geen enkel probleem. Het instellen van het elastische deel was ook zo gebeurd. De band gebruikt daar een systeem voor met twee clips (net als Garmin), persoonlijk vind ik niet heel handig maar eenmaal ingesteld werkt het prima. Een klein minpunt is dat de band niet enorm lang is. Voor mij geen probleem maar als je wat forser bent kan ik me voorstellen dat de band te krap is.

Grappig detail is dat het Magene blokje ook gewoon past (en werkt) op de originele Garmin HR-band (zie foto hieronder).

Rijden

We zijn nu een paar weken verder en ik heb inmiddels zeker 20 ritten met de band gereden, zowel indoor als buiten. De voorlopige conclusie is dat de band goed voldoet. Het enige issue dat ik heb gehad is dat de hartslag soms zo maar ineens "bevroor" op een bepaalde waarde. Maar dat bleek veroorzaakt te zijn doordat ik het blokje verkeerd om op de band klikte. Bij veel hartslagmeters maakt het niet uit hoe je het blokje erop klikt, bij deze MAGENE is het zaak dat de tekst op het blokje niet ondersteboven staat.

Zeker als reserve voldoet deze HR-meter perfect. De lange termijn zal uitwijzen hoe degelijk het spul écht is.