Ode aan de baustellen


woensdag 29 augustus 2018 door Herman Nekkers



Wie deze week vol goede moed naar Tirol reist voor deelname aan de Ötzi dient zich vooraf goed voor te bereiden. Eten, kleding, materiaal en een schema, dat zal elke serieuze cyclorijder wel tot in de puntjes geregeld hebben. Maar er is nog een dingetje om serieus rekening mee te houden: de heen- en terugweg. De meesten zullen met de auto op pad gaan en een route door Duitsland kiezen. Wie verwacht even lekker door te scheuren en in enkele uren de Oostenrijkse bergen te bereiken kan wel eens bedrogen uitkomen. Stel je in op een steeple-chase-achtige rit en het geeft je de nodige rust. Het is zonde als je vooraf bergen energie verspeelt aan stress en frustratie.

De Duitse autobahn. Vroeger een fameus instituut. Een geliefd onderwerp voor grote verhalen op feestjes en partijen. Zonder snelheidsbeperking lekker doorracen op weg naar de vakantiebestemming. Dat is echter nostalgie. Wie nu richting Oostenrijk reist voor de Ötztaler zal serieus rekening moeten houden met oponthoud. En dan bedoel ik ook echt serieus. Volgens dit artikel in Auto Zeitung telt Duitsland op dit moment maar liefst 570 baustellen (!). Op deze website kun je zien waar de werkzaamheden zijn. Ontsnappen is volkomen kansloos. Men kan beter aangeven waar ze niet zijn. De Duitse bouwlobby heeft een huzarenstukje verricht en de overheid heeft haar oren daar flink naar laten hangen. Werkelijk vele miljarden euro's worden erin gepompt om het verouderde wegdek op te knappen.

Ondergetekende kwam enkele dagen geleden terug van een welverdiende vakantie in de Dolomieten. De heenweg was al een compleet drama, maar de terugweg zouden we anders aanpakken. Op zondag keerden we terug, want dan zou het met de verkeersdrukte wel meevallen. Mis! Bij het vertrek 's morgen gaf de navigatie een keurige 16:30 als aankomsttijd aan. Dat haal je natuurlijk nooit, maar 18:30 zou al heel schappelijk geweest zijn. Toen onze auto om even na 22:30 onze straat inreed in Purmerend had ik een inspanning achter de rug die te vergelijken is met een zware cyclo. Alleen al bij de gedachte aan het woordje 'stau' begon ik hevig te hyperventileren. 'Vielen dank für Ihre Verständnis', stond er telkens te lezen op borden. Hartelijk dank voor uw begrip. Ik kan verklappen dat mijn verständnis in Zuid-Duitsland al was opgebruikt na de derde baustelle in korte tijd. Niet wetende dat er nog een stuk of dertig voor mij lagen.

Wat viel me op aan de baustellen:

  1. Het grote knelpunt zit hem in het terugbrengen van het aantal rijbanen. Daar waar je van drie rijbanen teruggaat naar twee breekt de hel los.
  2. Op het moment dat het verkeer gesorteerd is en je op twee smalle rijbanen verder kan, rijdt het weer goed door.
  3. De baustellen zijn totaal niet op elkaar afgestemd. We hebben meerdere keren meegemaakt dat de ene was afgelopen en we weer naar drie rijbanen mochten. Om vervolgens twee kilometer later alweer in een file te staan, omdat de rijbanen weer terug gingen naar twee. Waarom niet gewoon die versmalling doortrekken?
  4. Tientallen kilometers snelweg zijn afgezet, maar er lijkt nauwelijks gewerkt te worden.
  5. Omrijden is kansloos, want elke autobahn heeft een berg baustellen waar een paard de hik van krijgt.

Maar eigenlijk lijkt het ergste van allemaal dat het nauwelijks wat oplost. De meeste baustellen zijn bedoeld om het aantal rijstroken van twee naar drie te brengen. Maar op de stukken waar er al drie rijstroken zijn is het zo druk dat het er eigenlijk vier of vijf moeten zijn om het autoverkeer enigszins lekker te laten doorrijden. Het is dweilen met de kraan open. De komst van autonoom rijdende auto's is wellicht een betere oplossing. De kans is zeer groot dat die eerder het grote publiek bereiken dan dat het Duitse autobahnnetwerk compleet is ingesteld op het aantal auto's.

Waren grote steden als Keulen, Stuttgart en München altijd al bottlenecks, tegenwoordig zitten de grote knelpunten vooral buiten deze gebieden. De beste remedie voor de komende jaren lijkt het te accepteren, je humeur erop in te stellen en te een schietgebedje te doen voor een iets rustiger dag. Het kan je veel stress besparen. En het is zonde om je reis naar de prachtige Alpen te laten verpesten door deze scheisse.






Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)