Passo Gavia: 2652 meter of 2621 meter?


maandag 08 juni 2020 door Herman Nekkers


Over de hoogte van de Passo Gavia heerst onenigheid. Wie goed oplet komt twee verschillende hoogtes tegen: 2621 meter en 2652 meter. Hoe zit dat? Cyclokalender zocht het uit.

Na wat zoeken stuitten we op dit prachtige artikel waarin alles duidelijk staat beschreven. Omdat het geschreven is in het Italiaans hebben we een vertaling gemaakt met behulp van DeepL Translate. Hier de vertaalde tekst:

Een nieuwsgierigheid die weinig mensen kennen en die bij de meest oplettende mensen die de Gavia bezoeken verbijstering wekt, heeft te maken met de werkelijke hoogte boven de zeespiegel. Aangekomen bij de Gavia-pas toont het bord de hoogte 2652 meter boven de zeespiegel, maar in feite ben je op dat moment op "slechts" 2621 meter.

Er zijn mensen die schreeuwen "dit is fraude", alsof ze de pas willen verhogen, wat gezien de grote hoogte naar onze mening niet nodig is. Voor de juistheid moet echter worden gezegd dat de gemelde hoogte niet exact is, of in ieder geval tot op heden niet meer juist is. We leggen de reden voor deze schijnbare tegenstrijdigheid uit.

Deze twee kaarten zijn begin 1900 gemaakt. De eerste is getekend door Luigi Brasca, op basis van reliëfs en aanwijzingen van Aldo Bonacossa in 1914. Op verzoek van het Koninkrijk Italië net voor het uitbreken van de Grote Oorlog. De staatsgrenzen worden aangegeven; dit zijn heden ten dage gewoon regionale grenzen.

De tweede is daarentegen toeristisch en is ontworpen door Giuseppe Galli voor de Italiaanse Alpenclub in Milaan net voor het uitbreken van de Grote Oorlog. De pad eindigde toen bij Santa Caterina da Bormio en Sant'Apollonia da Ponte di Legno, maar in werkelijkheid bestond de verbinding zeker al sinds de Middeleeuwen, en met grote waarschijnlijkheid ook al uit vorige eeuwen. Vanuit Santa Caterina was er een oud muilezelpad dat naar Plaghera leidde en vervolgens een pad dat op sommige punten een andere route volgde dan de weg van tegenwoordig. In ieder geval tot aan Pian Bormino. Maar aan het einde ervan, in plaats van het Lago Bianco te omzeilen en op het laagst mogelijke punt aan te komen, zoals de regel zou hebben, bleef de weg een heel eind in de richting van de berg Gaviola en daalde vervolgens af naar de hogere Valle delle Messi, precies op 2652 meter boven de zeespiegel. De afdaling in de Valle delle Messi was ook erg steil en angstaanjagend: het was erg moeilijk om de voet van de Sant'Apollonia-vlakte te bereiken.

Toen de oorlog eenmaal was uitgebroken, leidde de noodzaak om snel materiaal, voedsel en alpiene troepen van Adamello naar Ortler/Cevedale te brengen met grote vindingrijkheid tot het ontstaan van de huidige militaire weg van de Gavia-pas. De Alpini besloot echter, eenmaal aangekomen in de buurt van de pas, voor het gemak en de veiligheid, om gebruik te maken van het laagst mogelijke punt om de pas over te steken. En zo daalde de nieuwe hoogte van de Gavia-pas tot 2621 meter. Als je nog steeds borden met "2652m" erop ziet staan, dan is het geen "oplichterij", het is de geschiedenis van de Gavia van toen, toen het punt van afdalen vele eeuwen lang anders was dan nu.

Conclusie: de hoogte op het huidige bord klopt niet en is een verwijzing naar het verleden. Is dat erg? Puristen moeten wellicht tandenknarsen van deze vervalsing. Ik vind het een mooi staaltje Italiaanse vindingrijkheid. Het blijft echter een raadsel waarom het oude bord met de juiste hoogte is vervangen door het nieuwe bord met de hoogte van de vroegere pas.







Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)