Tubeless FAQ


vrijdag 16 oktober 2020 door Frank Jansen


Het artikel "Tubeless problemen (en de oplossingen)" is één van onze beste via Google gevonden artikelen. Kennelijk zoeken veel fietsers hierop, dus presenteren wij een vervolg: de meest gestelde vragen over tubeless. Staat jouw vraag er niet bij? Stuur ons dan vooral een mailtje, en wij proberen 'm te beantwoorden.



Frequenty Asked Questions

Wat is tubeless?

Bij een tubeless systeem rijd je met alleen buitenband, dus zonder binnenband. De band wordt gevuld met antilekvloeistof, ook wel latex of sealant genoemd. Tubeless is alles behalve nieuw: het wordt al eeuwen gebruikt bij auto's, scooters en ook op de MTB is het inmiddels de standaard geworden.

Wat zijn de voordelen van tubeless?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg de beste product reviews

* verplicht


  • Gewone lekken worden vrijwel altijd automatisch gedicht door de sealant.
  • Stootlekken zijn vrijwel onmogelijk.
  • Minder rolweerstand dan gewone banden met butyl binnenbanden.
  • Lichter dan gewone binnenbanden.
  • Comfortabeler, omdat je met lagere druk rijdt.


Wat zijn de nadelen van tubeless?

  • Montage kan een uitdaging zijn, met name op ouderwetse velgen.
  • Bij een lek kan de sealant vlekken geven op je fiets en/of kleding (zie ook deze vraag).
  • Tubeless buitenbanden zijn aan de prijs.
  • Er is minder keuze in tubeless buitenbanden dan gewone banden.
  • Gewone buitenbanden met latex binnenbanden hebben nog minder rolweerstand.

Op welke druk moet ik rijden?

Eén van de voordelen van tubeless banden is dat je op lagere druk kunt rijden dan een gewoon bandensysteem, omdat de kans op een stootlek vrijwel 0 is. Een algemene richtlijn is 1 bar minder dan waar je gewoon mee rijdt, met een minimale druk van 4 bar op de racefiets. Enve heeft een calculator op de website staan die je kunt gebruiken als hulpmiddel.

Wat doe je als je toch lek rijdt?

  • Een binnenband steken (met een stukje oude buitenband voor het gat/scheur). Voordeel: werkt altijd. Nadeel: het kost tijd en de band moet eraf. Soms ontstaat er een lichte bobbel in de band.
  • Een plug insteken. Voordeel: makkelijk en snel, band hoeft er niet af. Nadeel: werkt niet altijd, en zeker minder vaak bij tubeless banden met een hogere druk (zoals racefiets).
  • Een speciale tubeless bandenplakker gebruiken. Nadeel: geen ‘road side repair’, het kost tijd. De band moet eraf.
  • Extra sealant toevoegen. Voordeel: makkelijk, band hoeft er niet af. Nadeel: kleine kans op succes, het kan een kliederboel opleveren.

Wat is een burp?

Een stootlek is bij tubeless bijna onmogelijk, maar het is wél mogelijk dat je de band een klein beetje loskomt van de velg wanneer je bijvoorbeeld hard door een kuil rijdt. Er ontsnapt dan lucht uit de velg (burp, 'boertje'). Meestal kun je de band gewoon bijpompen en verder fietsen, ervan uitgaande dat er geen overige schade is, zoals een deuk in de velgrand.

Wat is het verschil tussen een tubeless ready velg en een gewone velg?

  • Een tubeless ready wiel heeft een goot in het midden van het velgbeld. Daardoor wordt het veel eenvoudiger om een tubeless band om te leggen (deze banden zijn namelijk iets kleiner dan gewone banden). 
  • Bij tubeless ready velgen zit er aan beide kanten van de binnenkant van de velgrand een gootje waar de band in valt (zie 'rim bead seat' in het onderstaand plaatje).
  • Tubeless ready wielen zijn vaak al voorzien van speciaal tubeless (luchtdicht) velglint, of hebben een dicht velgbed.


bron: ENVE

Wat is een hookless velg?

Een hookless velg heeft geen 'haakje' aan het uiteinde de velgrand (zie bovenstaand plaatje). In plaats daarvan is er wel een gootje aan de binnenband van de velgrand waar de band in valt. De meeste hookless velgen zijn alleen geschikt voor tubeless banden. Mocht je onderweg toch een binnenband moeten steken bij lek is dat vaak wel toegestaan. Overigens zijn bepaalde tubeless banden niet geschikt voor hookless velgen (zoals de Continental GP5000TL). Het voordeel van een hookless velg is dat deze lichter is en makkelijker te maken, daardoor is er minder kans op constructiefouten en is de velg goedkoper.

Hoe repareer ik een gat of een scheur?

Onderweg kun je dit vanaf de buitenkant proberen te repareren met een plug, ook wel bacon strap genoemd. Bijvoorbeeld Dynaplug en Lezyne maken hier oplossingen voor. Dit is vooral bedoeld als thuiskomertje, je kunt er wellicht nog enkele ritten mee doen, maar het is geen permanente oplossing. Een betere oplossing is om dan de band van binnenuit te repareren met een speciale tubeless bandenplakker. Deze worden onder meer verkocht door Tip Top, Hutchinson en Velox.

Is het mogelijk om op een gewone band toch tubeless te rijden?

Op de MTB werd dit vroeger wel gedaan, maar het is zeer sterk af te raden, zeker op een racefiets. Gewone banden liggen losser om de velg dus het is sowieso de vraag of je het luchtdicht krijgt, maar ook al zou dat lukken: de druk ligt veel hoger dan op een MTB waardoor de kans dat de band eraf vliegt groot is. Niet doen dus.

Hoe breed moet het velglint zijn?

3 mm breder dan de interne breedte van de velg.

Hoeveel sealant moet ik gebruiken?

Kijk hiervoor altijd op de verpakking van zowel de band als de sealant en neem van deze twee het hoogste aantal. Een algemene richtlijn: neem het aantal mm dat de band breed is, rond dit naar boven af op tientallen en neem dit aantal in milliliters. Dus een 38 mm band > 40 ml sealant. Een 42 mm band > 50 ml sealant.

Hoe voeg ik sealant toe zonder te morsen?

Vroeger werd de sealant rechtstreeks in de buitenband gegoten, die vervolgens werd omgelegd. Dit leverde onherroepelijk geknoei op. Tegenwoordig zijn de kernen van ventielen te verwijderen. Dit is dan ook de makkelijkste manier om sealant toe te voegen. Het handigst werkt dit met een passend flesje, injectiespuit of een slangetje. Er zijn hier diverse systemen voor in de handel.

Hoe lang gaat sealant mee / hoe vaak moet ik sealant verversen?

Dit verschilt per merk; lees de instructie op de website van de fabrikant. Dit gezegd hebbende, sealant die nu verkocht wordt gaat stukken langer mee dan een paar jaar geleden. Moest je vroeger nog om de 3 maanden bijvullen, tegenwoordig gaat het eerder richting de 6 maanden of nog langer. Ook het type band is van belang. Sommige banden "drinken" meer sealant dan andere.

Wat heb ik nodig voor tubeless bij een tubeless ready velg?

  • een tubeless buitenband
  • een tubeless ventiel (zit meestal bij het wiel)
  • tubeless velglint zit in de meeste gevallen al om de velg
  • een vloerpomp
  • sealant

In theorie is dat genoeg, het kan echter zijn dat de band niet wil 'ploppen' bij eerste montage. In dat geval heb je iets nodig om in één keer een stoot lucht te kunnen toedienen. Dat kan een tire booster zijn, een CO2 patroon of compressor.

Kan ik op een gewone velg ook tubeless banden monteren?

In bijna alle gevallen is dit mogelijk, maar je hebt extra spullen nodig en extra gereedschap, zie de vraag over tubeless op een ouderwetse velg.

Wat heb ik nodig voor tubeless bij een gewone "ouderwetse" velg?

  • Een tubeless buitenband
  • Tubeless ventielen
  • Tubeless velglint 1-2 mm breder dan de interne breedte van de velg (éénmalig)
  • Ontvetter*
  • Een vloerpomp
  • Sealant
  • Een tire booster, CO2 patroon of een compressor*
  • Zeepsop of een product zoals Schwalbe Easyfit*

* alleen voor de eerste montage.

Kan ik nog CO2 patronen gebruiken?

Over het algemeen wordt aangenomen dat CO2 en sealant niet voor langere tijd met elkaar in aanraking moeten komen. Dat betekent echter niet dat je geen CO2 patronen meer kunt gebruiken.

  • Als je onderweg lek rijdt en een binnenband steekt, dan is dat natuurlijk geen probleem.
  • Gebruik je een CO2 patroon om de band te ploppen bij de eerste montage? Laat de band dan leeglopen na het ploppen en voeg dan pas sealant toe.
  • Steek je onderweg een plug? Dan wil je sowieso bij thuiskomt je sealant verversen of aanvullen. Een CO2 patroon onderweg gebruiken om thuis te komen is dan ook geen probleem.

Wat kan ik doen als het ploppen niet lukt?

Dit probleem treedt vooral op bij ouderwetse, niet-tubeless ready velgen.
  • De meest gebruikelijke oplossing is om de band in één een keer een stoot lucht te geven, in plaats van een aantal keer een klein beetje. Dit doe je met een compressor, drukvat (zoals een Schwalbe Tire Booster) of desnoods een CO2 patroon. Als je voor een CO2-patroon kiest, let er dan wel op dat je bij het ploppen niet meteen sealant toevoegt. Veel sealants kunnen namelijk niet tegen CO2 (zie ook de vraag over CO2 patronen).
  • Een andere mogelijkheid is dat het tubeless velglint niet luchtdicht is. Een tweede laag kan helpen, al zal dat niet werken als het lint te smal is. Koop altijd lint 1-2 mm breder dan de binnenbreedte van de velg en maak 2 rondjes.
  • Werkt dit nog steeds niet? Monteer dan een binnenband en laat de boel een nachtje staan. Haal de volgende dag de binnenband via één kant eruit.

Wat kan ik doen om te voorkomen dat mijn ventielen verstopt raken?

Zet je fiets altijd weg met de wielen op standje 4 uur of 8 uur (volgens de kleine wijzer van de klok). Dan staat je ventiel boven je sealant en kan sealant in je ventiel eventueel rustig weglekken door de zwaartekracht. Verder is het aan te raden bij een bandenwissel de ventielen goed te spoelen met een zeepoplossing.

Wat is het verschil tussen tubeless en tubeless ready banden?

Tubeless ready banden zijn poreus en hebben sealant nodig om op druk te blijven. Tubeless banden (zoals de Continental GP5000TL) hebben een extra laag waardoor er in principe geen sealant nodig is. Het voordeel van tubeless ready banden is dat ze lichter zijn dan tubeless banden.

Kan ik een tubeless band ook gewoon met een binnenband rijden?

Jazeker. Bij sommige banden kan echter wel een (lichte) bobbel ontstaan wanneer je ze met een binnenband rijdt. Dit speelt overigens lang niet altijd. Let er verder op dat je dit ook niet kan als je gebruik maakt van hookless velgen (zie ook de vraag over hookless velgen).

Er ontsnapt toch nog ergens lucht, wat kan ik doen?

Het makkelijkste is met een zeepoplossing proberen op te sporen waar het lek vandaan komt. Enkele mogelijke oorzaken

  • Het tubeless ventiel zit niet goed vast.
  • Er zit een deuk in de velgrand. Buig recht met een bahco.
  • De band is niet goed gecentreerd. Laat leeglopen, spuit de rand goed in met zeepsop en pomp opnieuw op.
  • Het tubeless velglint is versleten of te smal. Verwijder het lint, maak de velg vetvrij en monteer 2 rondjes nieuw lint in de juiste maat.
  • Je hebt niet genoeg sealant gebruikt. Vul 20 ml bij. 
  • De sealant is niet goed verdeeld over de band. Draai het wiel uitgebreid in alle richtingen.

Ik reed lek en er spoot sealant uit de band, is dat normaal?

Sealant begint te werken bij lagere druk, dus het is normaal dat er eerst een beetje lucht (en sealant) ontsnapt voordat het lek gedicht wordt. Het kan dus nodig zijn de band een beetje bij te pompen. Ook is het mogelijk dat er sealant op je frame en/of kleding terecht zijn gekomen. Gelukkig is maakt het geen heftige vlekken. Het advies is om kleding meteen in de was te doen en de fiets schoon te maken met een sopje.

Mijn band verliest 's nachts druk. Is dat normaal?

Een klein beetje drukverlies (ca. 1 bar) per nacht is normaal, vooral bij niet-tubeless ready velgen. Als je meer druk verliest, dan kan er iets anders aan de hand zijn. Zie de vraag over oplossingen voor drukverlies.

Hoeveel moet het velglint overlappen?

Sommige fabrikanten zeggen minimaal 10 cm (en niet in de buurt van het ventiel), maar het zeker bij wielen waarbij de bandendruk hoger is (zoals racefietsen) is 2 volledige rondes een beter idee.

Kan ik ook zonder sealant rijden?

Tubeless ready banden hebben sealant nodig om op druk te blijven, deze kun je dus niet zonder rijden. Bij tubeless banden zou het eventueel wel kunnen, de vraag is echter of je dat moet willen. Je profiteert dan niet van de grootste voordelen van tubeless rijden (namelijk vrijwel nooit meer lekrijden).

Wat is de beste sealant?

Er zijn vele merken goede sealant, waaronder Stan's, Schwalbe, Joe's, Orange en Squirt. De één gaat wat langer mee dan de ander, en sommige dichten grotere gaten dan andere. Iedereen heeft zo z'n eigen favoriet en de producten ontlopen elkaar niet veel.






Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)