Zelf een frame uit China importeren in 5 stappen


zondag 16 september 2018 door Frank Jansen


Naar aanleiding van ons veelgelezen artikel over start-ups in de fietsindustrie hebben meerdere lezers ons gevraagd een uit te leggen hoe je zelf een frame uit Azië importeert. Eng? Welnee. Cyclokalender legt het uit in begrijpelijke taal.

1. Kies een aanbieder

Je koopt een frame nooit rechtstreeks van de fabriek. Daar zit een schakel tussen. Net zoals bij een gewone fiets dus. En net zoals bij gewone fietsenmakers heb je kleine eenpitters en grote jongens. Op Aliexpress komt alles samen. Wie zoekt op 'carbon frame' krijgt meteen talloze hits. Cruciaal is natuurlijk om een betrouwbare aanbieder te kiezen. Daarmee is het net even makkelijker communiceren en vaak verzenden ze ook sneller. Ook bij garantie wel zo handig. Bekende spelers zijn onder meer

Voor wie meer info wil over aanbieders, lees dit lijvige topic op Weightweenies eens door. Ook op het forum van Fiets is er een soortgelijk topic. Neem er wel even de tijd voor ;)

2. Kies een frame

Niet alle aanbieders bieden dezelfde frames aan, dus het is zaak even goed te gaan "shoppen". Racers met schijf- of velgrem, tijdritframe, triatlon, CX, MTB en gravel, de keuze in frames is legio. Verwarrend is dat hetzelfde frame soms bij een andere aanbieder anders wordt genoemd. Mijn eigen frame bijvoorbeeld krijgt bij de meeste aanbieders het typenummer FM-066-SL, maar sommige aanbieders noemen het weer de R01. Bijna altijd staat de geometrietabel erbij, en dat schept vaak duidelijkheid. Sommige aanbieders bieden ook overduidelijke kopieën aan. Uiteraard is het totaal not done om op een nep-Pinarello of nep-Canyon te gaan rijden. Koop dan gewoon een echte!


3. Via Ali of via e-mail

Het bestellen van een frame kan op twee manieren. De makkelijkste manier is via Aliexpress. Dat proces is tamelijk simpel en wijst zichzelf. Betalen kan tegenwoordig zelfs met iDeal. Het is echter ook mogelijk via e-mail te bestellen. Op de website van de aanbieder zoek je het mailadres op en je stuurt een mailtje in het Engels. Laat je niet afschrikken door de verouderde en trage websites en knullige emailadressen. Het grote voordeel van deze manier van bestellen is dat je vaak meer keuzemogelijkheden hebt.

  • Je kunt bijvoorbeeld een extra achterpat bijbestellen (zeker doen, en neem er dan meteen 3)
  • Je kunt een balhoofd bijbestellen (altijd doen want dan weet je zeker dat het past)
  • Vaak heb je meer keuzes m.b.t. het bottom bracket (BSA is bij Chineesjes vaak gewoon nog mogelijk gelukkig)
  • Bij sommige aanbieders is het mogelijk het frame in een eigen schema te spuiten (via Ali vaak alleen 3k/12k of mat). Houd er rekening mee dat custom spuitwerk geen topkwaliteit is (dat kan ook niet voor die prijs).
  • Als je het frame in Nederland wil laten spuiten, kun je bij veel aanbieders het frame ook onbehandeld bestellen
  • Je kunt eventuele extra onderdelen zoals een zadelpen bestellen (zadelpen is soms ook inclusief)

Als je via e-mail bestelt krijg je een factuur die je via Paypal moet betalen. Je logt in op je Paypal-account en maakt het geld over naar het mailadres dat op de factuur staat, o.v.v. het ordernummer. Het grote voordeel van betalen via Paypal is dat je veel beter beschermd bent indien er iets mis gaat (bijvoorbeeld als je niks ontvangt, wat overigens bijna niet voorkomt). 

4. Verzending

Meestal heb je meerdere opties voor het verzenden. Ik raad aan gewoon de standaard verzending te kiezen, die is snel zat. Om de invoerrechten zo laag mogelijk te houden zal de verzender altijd een lage waarde op het pakket zetten. Woon je in België? Laat het pakket dan bij iemand in Nederland afleveren want de douane is hier heel streng en je kunt 90% zeker een enorme naheffing verwachten. Ook in Nederland krijg je soms een rekening van de postbode. Deze dien je contact af te rekenen, dus zorg dat je wat cash in huis hebt. Reken op 30 euro.

Nu volgt het meest vervelende deel van het proces, namelijk het wachten.  Houd er wel rekening mee dat trackingnummers die de aanbieder soms verzendt meestal niet werken. Niet van in paniek raken. De levertijd is doorgaans 2 weken. Soms langer, soms korter. Aanbieders mailen waar de boel blijft heeft meestal niet heel veel zin, je kunt je energie beter stoppen in het verzamelen van de benodigde onderdelen. 

5. Bouwen maar!

Nu volgt het leukste deel van het proces, namelijk het opbouwen. Hier zullen we binnenkort nog aandacht aan besteden. 






Gerelateerde artikelen

Cyclokalender biedt de grootste en meest actuele verzameling van sportieve fietstochten wereldwijd (>1700). Met slimme filters vind je de beste cyclo of toertocht. Tevens bieden we je het laatste nieuws voor de sportieve fietser. Bezoek onze website www.cyclokalender.nl. Volg en like ons op Facebook, Twitter en Instagram, klik op één van de buttons onderaan de pagina.



© C Y C L O K A L E N D E R (2014 - 2020)